Translate

dimecres, 13 de novembre del 2013

LA COMPETÈNCIA ESCRITA EN EDUCACIÓ INFANTIL

                A la classe del dia 5 de novembre, el grup compost per Carolina Bautista, Laura Climent, Miriam Hipolito i Cristina Ferrando, van exposar un treball que tractava sobre la competència escrita en educació infantil.
                En primer lloc vam aprendre que el sistema d'escriptura no s'ha d'aprendre abans d'escriure textos. El coneixement del món es produeix dins d'un procés complex que es dilata amb el temps, y tant l'ús dels textos com el sistema d'escriptura conformen l'escrit.
                Com a docents, hem de crear la nostra metodologia pròpia, però, ens podem guiar per les 4 metodologies més interessants que hi ha fins al moment al respecte:
                -->Ovide Decroly: Proposta pedagògica basada en el respecte pel nen y la seva              personalitat amb l'objectiu de preparar als nens per viure en llibertat, oposant-se a la               disciplina rígida, apostant per crear un ambient motivador amb grups homogenis basats en al globalització, l'observació de la natura i l'escola activa.
                -->Maria Montessori: Proposta pedagògica que afirma que cal començar pel   coneixement dels sons i lletres.               
                -->Celestine Freinet: Proposta pedagògica amb la qual els nens treballen i aprenen amb           tot el que tenen a l'abast.
                -->Lev Vygotsky: Proposta pedagògica amb la qual cal ensenyar a escriure de forma    natural en contexts significatius.
                A més a més, cal destacar que els infants estan en constant contacte amb el mon de l'escrit. Totes les senyals de tràfic, informacions, els camions publicitaris, etc., son un clar contacte amb aquest mon, per tant, aïllar-los d'aquest no hi te cap sentit. Per tant, es proposen 4 metodologies:
                -->Escoltar la lectura de llibres (donat que al escoltar, descobreixen l¡ordre del conte o              narració).
                -->Inici de la producció de textos escrits (introduir de manera progressiva).
                -->Generes discursius com a instruments mediadors.
Es van presentar diversos gèneres a mode d'exemple, per tal de que entrarem un poc en context. Els models presentats van ser:
                -->La Llista: Ordenada i amb una visualització clara, amb relació d'elements d'una          mateixa categoria, ajuden a recordar.
                -->La Carta: Amb diverses parts com lloc i data, salutació, contingut, acomiadament i   signatura, que te un destinatari amb una intenció concrets. El llenguatge ha de tenir en        compte al destinatari i el context, i cal una presentació formal.
                -->La Recepta de Cuina: Es més breu, amb una estructura que consta de títol,                 ingredients e instruccions per la preparació, amb una informació objectiva, precisa i   ordenada. Trobem l'ús d'ordinals i de cardinals amb connectors, i normalment també       imatges.
                -->Menú: L'estructura és el primer plat, segon plat, postres i, si es vol, la beguda, amb               una informació objectiva, clara, precisa i ordenada.
                -->Conte: Amb portada, inici, desenvolupament del conflicte, resolució d'aquest i        situació final, tenen una atenció literària clara. S'utilitzen els verbs en 3ª persona i           passat, i els diàlegs en la narració, amb un alt grau de coherència.
                -->La Notícia: Presenta els verbs en 3ª persona, i te una menor implicació de   sensacions i sentiments.
                -->Els Poemes: Basats en la melodia i el ritme, tenen una intenció estètica, amb una    distribució adequada i elements repetitius interessants per as i les infants donat que                ajuden a recordar.
                -->Els Textos Explicatius: Iniciació en els llibres de consulta, amb un lèxic precís i sintaxi               clara, un ordre en l'exposició, amb apartats i subapartats i amb un gran ús de        connectors.
                Ens van donar, també, algunes activitats per al inici de la competència escrita, encaminades a que l'alumnat observés la importància d'aquesta. Algunes d'aquestes son identificar escrits, ordenar els llibres de l'aula, llegir en veu alta textos interessants, seguir instruccions senzilles, escriure davant de l'alumnat (el professorat), o invitar als xiquets a escriure el seu mon.
                Per tant, la tasca del mestre ha de ser la d'interactuar i donar estratègies, amb escriptures espontànies, dictats a l'adult, construccions col·lectives i copies, etc. Alguns recursos, per tant, per ensenyar el sistema d'escriptura poden ser l'observació del model, buscar els referents, la construcció del repertori de lletres, etc. Cal tenir en compte també el tipus de lletra al primer aprenentatge, tenint estratègies d'intenció docent, i la interpretació de l'alumnat, al igual que l'autoavaluació i la consciencia del que s'aprèn.
                Per finalitzar l'exposició, el grup va organitzar un joc estil "Atrapa un millón", amb preguntes relacionades amb la competència escrita.
                A continuació, resoldrem uns dubtes que es van formular al finalitzar l'exposició:
1.-->En que consisteixen alguns coneixements previs que les xiquetes tenen sobre el sistema d'escriptura?

2.-->En una frase, digueu que aporten cadascun dels autors exposats pel grup.
Freinet: Aprenentatge mitjançant la interacció amb el seu medi.
Decroly: Llibertat i coneixement per realitzar un aprenentatge actiu i productiu per una vida real.
Vygotsky: Ensenyança basada en l'aprenentatge i el desenvolupament cognitiu natural, i no impossat, mitjançant situacions reals.
Montessori: Aprenentatge basat en la percepció dels sons.
3.-->Afegir 3 generes més diversos als exposats del document de competencia escrita.
Horari de classe o de programació setmanal: distribueix les feines que cal fer al llarg del dia, donat que es important, i els ajuda a aprendre a ordenar-se les tasques al llarg del dia per poder realitzar-ho tot de forma ordenada i productiva.
CD's de música: Amb una portada i una contra portada on podem llegir les cançons que hi han a dintre, poden aprendre a gaudir de la música i del significat que en poden traslladar les lletres d'algunes cançons.
Cartells dels noms de les aules: indica informació sobre l'aula a la que van a accedir.
4.-->Que son els objectes portadors i per a que serveixen?

Es tracta d'objectes que contenen informació que poder utilitzar per aprendre a llegir i escriure. Ja sigui des de prensa fins a simples targetes de felicitació, posseeixen un significat y porten una sèrie d'instruccions o de textos que els nens han de desxifrar i entendre per poder obtenir el significat d'aquests. Ens podem fer servir d'aquestos per ensenyar-los la lectura i l'escriptura d'una forma activa, amb constant contacte amb el seu entorn, amb la vida quotidiana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada