Translate

dilluns, 18 de novembre del 2013

Competències i situacions didàctiques.

El passat dimarts, les nostres companyes ens van exposar quines són les competències i situacions didàctiques a l'aula d'infantil.

En primer lloc, analitzarem quines son les competències bàsiques que es desenvolupen dins del àmbit educatiu:



Les competències comunicatives
Les competències metodològiques
Les competències personals

Competències específiques centrades en conviure i habitar el món
1.Competència comunicativa, lingüística i audiovisual.




9. Competència emocional (en algunes C.C. A.A.)

                            
A continuació, les nostres companyes ens van mostrar una sèrie de seqüències didàctiques per a poder treballar aquestes competències en infantil, i que podemo observar mitjançant la realització d'aquestes. Aquestes són un exemple de com seqüenciar activitats per al nostre alumnat:

  • Joc: "Recupere el meu nom".
    • En aquesta activitat, que consisteix en buscar el seu nom mitjançant papers que s'han perdut a l'aula, podem observar amb el nostre alumnat les estratègies que utilitzen per identificar el seu nom, la col·laboració que mostren amb els seus companys, i com desenvolupen  e identifiquen els trets del sistema d’escriptura.  

  • Joc: "La meua família".
    • Aquesta activitat consisteix en que els alumnes realitzen un dibuix i una petita descripció de com és la seua familia. En aquesta activitat, es treballa la competència de la comunicació lingüística, ja que treballaran com comunicar estats d’ànim, sentiments, emocions, i vivències a través del llenguatge oral. A més, podrem observar el vocabulari que utilitzen, el llenguatge corporal que utilitzen, la organització d’idees de en la descripció de les families i els comentaris que realitzen per analitzar les situacions familiars.


  • Joc: "Què necessitem per a tindre un dia perfecte?"
    • En aquest joc, el alumnat realitzará una llista o redacció on diria que és allò que necessita per a tindre un dia perfecte. Aquesta sería un exemple de situació didàctica integral, ja que es tractaria la autonomia e iniciativa personal. En aquesta activitat, podriem observar com transmetre els seus sentiments i emocions.
Altres situacions que s'han de realitzar serien pràctica del text lliure, ja que és l'eix central de intervenció pedagògica. En aquestes tipus de intervencions, es poden treballar habilitats comunicatives com:


    • Oral: els xiquets parlen i els escoltem de forma activa, i després sintetitzen la informació i la escriuen en una cartolina.
    • Text lliure escrit: es fomenta la construcció de frases, de gramàtica, de vocabulari, i de lectura silenciosa. Fer que observen que la seua escriptura és útil. 

  • Altra forma de treballar és mitjançant la correspondència entre escoles o entre alumnes. En aquesta situació didàctica podem situar dues fases:
    • Idees prèvies mitjançant activitats de familiarització sobre la correspondència.
    • Les cartes col·lectives: on s'ha de crear una carta comú entre tots els alumnes de la classe, i treballar tots els elements que formen la correspondència.  
    • Carta individual, on s'arriba a fer una activitat significativa. Per que se intercanviarà cartes amb un company de classe de forma intima durant tot el curs.




  • Noves tecnologies, han d'experimentar i utilitzar les noves tecnologies com mitjà per a informar i comunicar-se. Aquesta tasca es pot fer mitjançant la familiarització sobre els ordinadors, distribuir i treballar en grups, escriure un correu electrònic, visitar l’aula o racó d’informàtica, etc.

Preguntes a dur a terme:



Quins tipus de situacions didàctiques trobem a infantil?

Hi han moltes situacions didàctiques a dur a terme a l'aula d'infantil per a treballar diferents continguts i competències. En aquest cas, es tracta de treballar els trets de l'escriptura, saber transmetre sentiments o sensacions, desenvolupar la seua capacitat d'autonomia e iniciativa personal, la pràctica del text lliure, la socialització mitjançant la correspondència entre ells/-es o amb altres centres, o la iniciació al món de les TIC i noves tecnologies.

Proposta de situació integral.

Podríem treballar conceptes matemàtics mitjançant l'educació física. En aquest cas, plantejant-nos treballar els primers conceptes que puguen tindre el alumnat relacionat amb les matemàtiques d'una forma més lúdica i que reforce el seu aprenentatge. Es podrien fer un conjunt de jocs, com una mena de olimpíada matemàtica, on gràcies a un transfons matemàtics, els alumnes gaudisquen aprenent. Per exemple, una activitat podria ser una cursa on al final hi hagueren objectes geomètrics (quadrats, rectangles, triangles...) i deuen tornar-los a la base. D'aquesta forma reforcem allò que han aprés d'una forma activa, lúdica i significativa.

Per a que serveix el text lliure.

El text lliure pot ser una gran ajuda per a lectoescriptura del nostre alumnat. Mitjançant aquest, fem que els nostres alumnes comencen a familiaritzar-se a la lectoescriptura, al codi escrit, etc. A més, al seu lliure, fem que comencen a desenvolupar la seua imaginació i creativitat, a més de al ser una tasca "no obligada", que comencen a tindre gust per escriure.  

·         

1 comentari: