Per ampliar l’entrada del dia 15 d’octubre y l’exposició que varen fer les
nostres companyes a classe, hem trobat onze condicions per a un aprenentatge escolar òptim de totes i cadascuna de
les tres llengües del currículum.
1. Es partirà sempre de les capacitats i els coneixements inicials dels
xiquets i les xiquetes, dels seus interessos i motivacions, i del seu estil
d’aprenentatge. Constructivisme
2. L’entrada d’informació —input— lingüística consistirà en mostres reals i
variades (programes de radio o televisió) de llengua en ús parlada o escrita
(converses, textos orals o escrits...) a l’abast de les capacitats de
comprensió dels alumnes i les alumnes.
3. Els alumnes i les alumnes usaran la llengua com a instrument per a fer
coses interessants i funcionals en situacions comunicatives reals o simulades,
amb una atenció primordial al missatge i no a les formes lingüístiques.
4. Caldrà motivar els alumnes i les alumnes per a processar els textos
orals i escrits, per a realitzar les tasques proposades mitjançant l’ús de la
llengua, i per a utilitzar-la en la interacció personal quan el context
sociolingüístic ho permeta.
5. Es plantejarà una focalització progressiva en la forma —atenció a les
formes fonologicoortogràfiques, gramaticals, lèxiques i textuals— i una
reflexió sobre l’ús, inserides dins les tasques comunicatives i d’acord amb les
necessitats plantejades per la tasca.
6. Es promouran actituds favorables envers el coneixement d’altres llengües
i cultures —especialment les que hi ha establides al currículum oficial, i
aquelles representades pels alumnes a les classes—, i tolerància i respecte
envers els seus parlants, especialment pel que fa a les llengües minoritzades o
pròpies dels alumnes immigrats.
7. S’organitzarà l’activitat centrada en l’alumne/a tot partint de les
seues necessitats comunicatives, de manera que els permeta l’assumpció
progressiva del control de la interacció i de la responsabilitat del propi
aprenentatge.
8. Es corregiran els errors, però no sempre, no tots i no de qualsevol
manera. Només es corregiran quan no entrebanquen l’activitat comunicativa dels
alumnes i les alumnes, només els que puguen ser assumibles i milloren la seua
competència, i de manera que no es menys tinga el seu autoconcepte i provoque
una minva en l’assumpció de riscos a l’hora de comunicar-se.
9. La gestió de la classe afavorirà la interacció (en el treball en grup,
per parelles, etc.), i un ús sostingut del llenguatge iniciat i gestionat pels
alumnes i les alumnes i no controlat sempre pel professor o la professora.
Dinàmiques de treball variades (dictats per parelles o corregir els texts dels
altres).
10. Es crearà a l’aula un clima càlid i relaxat que proporcione seguretat
afectiva (clima favorable a l’aprenentatge, professor amb bon humor o bones
relacions comunicatives), que evite l’ansietat per part dels alumnes i les
alumnes, i que els facilite la creativitat i l’assumpció de riscos
comunicatius.
11. L’avaluació s’integrarà dins el procés d’ensenyament- aprenentatge i no
es farà solament al final.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada