Translate

dimarts, 15 d’octubre del 2013

Anàlisi del llenguatge a l’educació infantil segons el currículum

La classe anterior la dedicarem a les presentacions dels temes. En aquest cas, la presentació del primer equip tractava de realitzar un anàlisi del llenguatge a l’educació infantil seguint els criteris que estableix el currículum.

Un aspecte que hem de tindre en compte és la necessitat que tenen els xiquets/es per comunicar-se. Aquests o poden fer per mitja de diferents llenguatges o expressions com són l’expressió plàstica on els infants poden expressar el que veuen al seu entorn, el llenguatge musical on podem treballar cançons per a que tinguen interès cap a la música, l’expressió corporal per a que expressen els seus sentiments i per últim el llenguatge oral i escrit ja que els xiquets/es han de ser conscients que estan immersos en una societat multicultural i multilingüe. Per tant, l’escola ha de educar en la interculturalitat i realitzar accions compensadores per afavorir a aquest aspecte.

D’altra banda, en aquesta presentació hem analitzat el tres primers blocs de continguts que estableix el currículum. Aquest són:
1.   Les llengües i els parlants: Conèixer que existeixen dos llengües oficials i necessàries per a desenvolupar-se en la societat.
2.      El llenguatge verbal: Escoltar, parlar i conversar. Evitar el llenguatge col·loquial.
3.      La llengua com a instrument d’aprenentatge. Objectius específics del valencià i del castellà.

A les conclusions que arribem és que els infants han de ser conscients de la  diversitat lingüística i sociolingüística i que han de tindre una actitud positiva per tal d’adquirir un aprenentatge progressiu. A més, nosaltres com ha futur docents hem de programar activitats que es puguen aplicar i que s’incloguen en la llei vigent.

Per últim, després d'aquesta presentació  hem de tindre en compte com a futurs docents que la primera necessitat que tenen en infantil és la de comunicar-se ja que   aquest imaginen i troben elements de comprensió del món que els envolta entre ells, la família, la societat i l’entorn. Per tant, l’escola ha de facilitar recursos per a que els xiquets puguen comunicar-se. Així mateix, relacionem l’educació plàstica amb la necessitat de comunicar-se ja que per mitjà d’aquesta poden expressar les seues vivències i fantasies. Aquesta també està relacionada amb la creativitat, la sensibilitat i l’emotivitat.

D'altra banda, a les nostres activitats han d'estar presents les funcions del llenguatge que treballem a l'etapa d'infantil. Aquestes són la comunicativa, la representativa i la creativa o lúdica. Exemple d'activitat:

L'activitat que proposem per a treballar aquestes funcions és la de crear amb l'ajuda del mestre una cançó sobre les rutines. Per tant, abans de començar l'activitat preguntaríem als infants que desdejunen, a quina hora es desperten, que fan després de despertar-se, etc. Una vegada això entre tots i totes crearíem la cançó tenint en compte la majoria de rutines que fa cadascú. Així mateix, aquests mentre la cantem han d'anar realitzant-ho mitjançant mímica. A més, recalçaríem la cançó amb imatges per a què els xiquets/s'identificaren visualment el que estem cantant.

Així mateix, el codi escrit a infantil el treballem per mitjà de l'escriptura. A més, els xiquets abans d'entrar a l'escola ja han estat en contacte amb l'escriptura, ja que es tracta d'un objecte cultural que està present a tots els àmbits en el que es desenvolupa l'infant. Per tant, l'apropiació de la llengua escrita s'aconsegueix mitjançant el coneixement del sistema d'escriptura.

Pel que fa al llenguatge verbal, trobem almenys tres competències comunes per a les tres llengües:

1.      Iniciativa, interès i participació en la comunicació oral en les situacions de la vida quotidiana en l'aula.
2.      Participació i escolta activa en situacions habituals de comunicació.
3.      Ús progressiu de les estratègies bàsiques per a la comprensió.

Per últim, proposem una aplicació per a treballar a l'educació infantil. Es tracta del "jclic", una eina que permet al professorat crear amb facilitat recursos educatius digitals. Aquest està format per un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de text, paraules creuades, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada