La classe anterior la dedicarem a les
presentacions dels temes. En aquest cas, la presentació del primer equip
tractava de realitzar un anàlisi del llenguatge a l’educació infantil seguint
els criteris que estableix el currículum.
Un aspecte que hem de tindre en
compte és la necessitat que tenen els xiquets/es per comunicar-se. Aquests o
poden fer per mitja de diferents llenguatges o expressions com són l’expressió
plàstica on els infants poden expressar el que veuen al seu entorn, el
llenguatge musical on podem treballar cançons per a que tinguen interès cap a
la música, l’expressió corporal per a que expressen els seus sentiments i per
últim el llenguatge oral i escrit ja que els xiquets/es han de ser conscients
que estan immersos en una societat multicultural i multilingüe. Per tant,
l’escola ha de educar en la interculturalitat i realitzar accions compensadores
per afavorir a aquest aspecte.
D’altra banda, en aquesta presentació
hem analitzat el tres primers blocs de continguts que estableix el currículum.
Aquest són:
1. Les llengües i els parlants:
Conèixer que existeixen dos llengües oficials i necessàries per a
desenvolupar-se en la societat.
2. El llenguatge verbal:
Escoltar, parlar i conversar. Evitar el llenguatge col·loquial.
3. La llengua com a instrument
d’aprenentatge. Objectius específics del valencià i del castellà.
A les conclusions que arribem és que
els infants han de ser conscients de la
diversitat lingüística i sociolingüística i que han de tindre una
actitud positiva per tal d’adquirir un aprenentatge progressiu. A més,
nosaltres com ha futur docents hem de programar activitats que es puguen
aplicar i que s’incloguen en la llei vigent.
Per últim, després d'aquesta
presentació hem de tindre en compte com
a futurs docents que la primera necessitat que tenen en infantil és la de
comunicar-se ja que aquest imaginen i
troben elements de comprensió del món que els envolta entre ells, la família,
la societat i l’entorn. Per tant, l’escola ha de facilitar recursos per a que
els xiquets puguen comunicar-se. Així mateix, relacionem l’educació plàstica
amb la necessitat de comunicar-se ja que per mitjà d’aquesta poden expressar
les seues vivències i fantasies. Aquesta també està relacionada amb la
creativitat, la sensibilitat i l’emotivitat.
D'altra banda, a les nostres
activitats han d'estar presents les funcions del llenguatge que treballem a
l'etapa d'infantil. Aquestes són la comunicativa, la representativa i la
creativa o lúdica. Exemple d'activitat:
L'activitat que proposem per a
treballar aquestes funcions és la de crear amb l'ajuda del mestre una cançó
sobre les rutines. Per tant, abans de començar l'activitat preguntaríem als
infants que desdejunen, a quina hora es desperten, que fan després de
despertar-se, etc. Una vegada això entre tots i totes crearíem la cançó tenint
en compte la majoria de rutines que fa cadascú. Així mateix, aquests mentre la
cantem han d'anar realitzant-ho mitjançant mímica. A més, recalçaríem la cançó
amb imatges per a què els xiquets/s'identificaren visualment el que estem
cantant.
Així mateix, el codi escrit a
infantil el treballem per mitjà de l'escriptura. A més, els xiquets abans
d'entrar a l'escola ja han estat en contacte amb l'escriptura, ja que es tracta
d'un objecte cultural que està present a tots els àmbits en el que es
desenvolupa l'infant. Per tant, l'apropiació de la llengua escrita s'aconsegueix
mitjançant el coneixement del sistema d'escriptura.
Pel que fa al llenguatge verbal,
trobem almenys tres competències comunes per a les tres llengües:
1. Iniciativa, interès i
participació en la comunicació oral en les situacions de la vida quotidiana en
l'aula.
2. Participació i escolta activa
en situacions habituals de comunicació.
3. Ús progressiu de les
estratègies bàsiques per a la comprensió.
Per últim, proposem una aplicació per
a treballar a l'educació infantil. Es tracta del "jclic", una eina
que permet al professorat crear amb facilitat recursos educatius digitals.
Aquest està format per un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per
a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques,
associacions, exercicis de text, paraules creuades, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada