Translate

dissabte, 26 d’octubre del 2013

TIL I TILC


SESSIÓ15-10-2013

QUÉ ÉS TIL i TILC?

El TIL (Tractament Integrat de Llengües) és un model d’educació plurilingüe, en el que les diverses matèries corresponents a l’àrea lingüística (valencià, castellà, anglés) es treballen de forma integrada i no com a assignatures independents.

El TILC (Tractament Integrat de Llengua i Contingut) també es un model d’educació plurilingüe que proposa el tractament integrat de llengües, a més, d’altres matèries no lingüístiques com per exemple educació plàstica i visual. Així com, el TILC es fonamenta en quatre principis unificadors (les quatre c) que són: contingut, comunicació, cognició i cultura/ciutadania.

Ens podem fer un idea de tot açò mitjançant la imatge:

 La principal diferència és que en el TIL tan sols es treballa de forma integrada  les matèries d’àmbit lingüístic i en el TILC s’integren aquestes amb altres d’àrea no lingüística, no obstant això, en aquest cas, els continguts lingüístics i comunicatius s’incorporaran als continguts no lingüístics, és a dir, mai es programa de les àrees lingüístiques.

COMPONENTS DEL TIL I EL TILC

L’enfocament integrat de les llengües és un enfocament complex i per tant ha de ser el resultat de la confluència de diversos processos en els quals van prenent-se decisions, basades en principis didàctics i adequades al context en què s’han d’aplicar. Aquests processos són els  components indefugibles els quals podem observar a la taula següent:
 

 
 

Unificació de criteris

 

Establiment d’un tipus d’enfocament didàctic

 

Diversificació del tractament

 

Organització del tractament global / de l’actuació

-Pel que fa a l’adquisició i aprenentatge de la llengua.

 

-Pel que fa a la consideració de la llengua com a objecte d’aprenentatge.

 

-Pel que fa al metallenguatge.

 

-Comunicatiu

 

-Conceptual

 

-Experiencial

 

-Humanístic

 

Llengua:

 

-Segons la situació sociolingüística da cada llengua.

 

-Segons la presencia de la llengua en l’entorn.

 

-Segons si es fa un ús de la llengua com a vehicle de comunicació o com a objecte d’aprenentatge.

 

Alumnat:

 

-Segons la relació de la llengua amb l’alumne.

 

-Segons la edat i nivell dels aprenents.

 

-Segons les competències lingüístiques i experiències culturals en les que arriba l’alumnat al centre.

 

-Segons els possibles retards i dificultats en l’adquisició i aprenentatge de la llengua.

 

-Pel que fa a l’organització de les llengües:

 

·Seqüència i moment d’incorporació de les diferents llengües:

 

·Seqüència i moment d’incorporació del tractament sistemàtic de la lectura i escriptura.

 

-Pel que fa a l’organització dels continguts de llengua:

 

·Configuració dels continguts lingüístics en el disseny i aplicació del currículum.

 

·Agrupament dels continguts de llengua per al seu tractament didàctic

·El tractament dels continguts de la competència comunia i dels específics de cada llengua.

 

-Organització de les competències en cada llengua:

 

·Articulació de la competència conversacional i acadèmica
 


  Després de reflexionar sobre dels diversos components essencials en el TIL i TILC, podem dir que en  definitiva fer servir el TIL o TILC suposa per al professorat haver d’arribar a uns acords a l’hora de planificar qualsevol sessió, per aconseguir que veritablement es puga produir un tractament integrat de llengües o de llengua i contingut.  Alguns d’aquest acords podrien ser per exemple: quins continguts es van a treballar i cóm van a distribuir-se, quins van a ser els criteris e instruments d’avaluació, quines competències es volen desenvolupar, a través de quina unitat d’intervenció es va a basar el procés d’ensenyança- aprenentatge o d’aprenentatge- ensenyança, entre d’altres acords que seria necessari establir.

Per tant, tot i que pensem aquests models tenen innumerables avantatges tal vegada no es podrien aplicar a tots els centres perquè el seu ús no depèn d’un sol professor/a sinó d’un col·lectiu de mestres, inclòs d’una escola. L’ús del TIL o TILC comporta necessàriament una coordinació i cooperació entre els/les diferent membres d’un centre educatiu.

CONDICIONS NECESSÀRIES PER A L’APLICACIÓ DEL TIL I EL TILC

Per a poder desenvolupar aquest models d’educació plurilingüe, s’han de treballar a l’aula una sèrie de condicions o premisses per a assegurar un aprenentatge òptim, aquelles més importants són:

-Grups de treball reduïts.

-Sessions curtes no més de 30 minuts.

-Motivació derivada de l’interés de la tasca.

-Mínima atenció a la forma, sinó a la intenció.

-Prioritat a l’activitat de l’alumnat.

-Constant presència del joc.

 A banda de les nomenades per les nostres companyes nosaltres havem trobat algunes altres més,aquestes són:

-Creació a l’escola d’un context suficient d’ús.

-Realització d’activitats rellevants i significatives.

-Manteniment de la llengua d’instrucció (sols es fa servir la L2 o la LE).

-Desenvolupament d’estratègies cognitives.

-Desenvolupament de la competència social.

-Abastiment continuat de conversació instructiva i activitats de producció conjunta.

-Atenció continuada a aprendre a aprendre.

-Creació d’un ambient de classe relaxat i segur.

-Ús de varietat de gèneres, codis i tecnologies per a aprendre.

-Unió de continguts lingüístics i continguts temàtics.

-Avaluació del resultat i el procés.

 

Si volguereu obtindre més informació sobre TIL i TILC us recomanem aquestes pàgines:

 Introducció al TIL i TILC


Components del TIL


El tractament de llengües: TIL i TILC


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada