SESSIÓ15-10-2013
QUÉ ÉS TIL i TILC?
El TIL (Tractament Integrat de
Llengües) és un model d’educació plurilingüe, en el que les diverses matèries
corresponents a l’àrea lingüística (valencià, castellà, anglés) es treballen de
forma integrada i no com a assignatures independents.
El TILC (Tractament Integrat de
Llengua i Contingut) també es un model d’educació plurilingüe que proposa el
tractament integrat de llengües, a més, d’altres matèries no lingüístiques com
per exemple educació plàstica i visual. Així com, el TILC es fonamenta en
quatre principis unificadors (les quatre c) que són: contingut, comunicació,
cognició i cultura/ciutadania.
Ens podem fer un idea de tot açò
mitjançant la imatge:
COMPONENTS DEL TIL I EL TILC
L’enfocament integrat de les llengües és un enfocament
complex i per tant ha de ser el resultat de la confluència de diversos
processos en els quals van prenent-se decisions, basades en principis didàctics
i adequades al context en què s’han d’aplicar. Aquests processos són els
components indefugibles els quals podem observar a la taula següent:
Unificació de
criteris
|
Establiment d’un tipus d’enfocament didàctic
|
Diversificació del tractament
|
Organització
del tractament global / de l’actuació
|
-Pel que fa a l’adquisició i aprenentatge de la llengua.
-Pel que fa a la consideració de la llengua com a objecte
d’aprenentatge.
-Pel que fa al metallenguatge.
|
-Comunicatiu
-Conceptual
-Experiencial
-Humanístic
|
Llengua:
-Segons la situació sociolingüística da cada llengua.
-Segons la presencia de la llengua en l’entorn.
-Segons si es fa un ús de la llengua com a vehicle de comunicació o
com a objecte d’aprenentatge.
Alumnat:
-Segons la relació de la llengua amb l’alumne.
-Segons la edat i nivell dels aprenents.
-Segons les competències lingüístiques i experiències culturals en
les que arriba l’alumnat al centre.
-Segons els possibles retards i dificultats en l’adquisició i
aprenentatge de la llengua.
|
-Pel que fa a l’organització de
les llengües:
·Seqüència i moment
d’incorporació de les diferents llengües:
·Seqüència i moment
d’incorporació del tractament sistemàtic de la lectura i escriptura.
-Pel que fa a l’organització
dels continguts de llengua:
·Configuració dels continguts
lingüístics en el disseny i aplicació del currículum.
·Agrupament dels continguts de llengua
per al seu tractament didàctic
·El tractament dels continguts
de la competència comunia i dels específics de cada llengua.
-Organització de les
competències en cada llengua:
·Articulació de la competència
conversacional i acadèmica
|
Després de reflexionar sobre dels
diversos components essencials en el TIL i TILC, podem dir que en definitiva fer servir el TIL o TILC suposa per
al professorat haver d’arribar a uns acords a l’hora de planificar qualsevol
sessió, per aconseguir que veritablement es puga produir un tractament integrat
de llengües o de llengua i contingut. Alguns
d’aquest acords podrien ser per exemple: quins continguts es van a treballar i
cóm van a distribuir-se, quins van a ser els criteris e instruments
d’avaluació, quines competències es volen desenvolupar, a través de quina
unitat d’intervenció es va a basar el procés d’ensenyança- aprenentatge o
d’aprenentatge- ensenyança, entre d’altres acords que seria necessari establir.
Per tant, tot i que pensem aquests
models tenen innumerables avantatges tal vegada no es podrien aplicar a tots
els centres perquè el seu ús no depèn d’un sol professor/a sinó d’un col·lectiu
de mestres, inclòs d’una escola. L’ús del TIL o TILC comporta necessàriament
una coordinació i cooperació entre els/les diferent membres d’un centre
educatiu.
CONDICIONS NECESSÀRIES PER A L’APLICACIÓ DEL TIL I EL
TILC
Per
a poder desenvolupar aquest models d’educació plurilingüe, s’han de treballar a
l’aula una sèrie de condicions o premisses per a assegurar un aprenentatge
òptim, aquelles més importants són:
-Grups
de treball reduïts.
-Sessions
curtes no més de 30 minuts.
-Motivació
derivada de l’interés de la tasca.
-Mínima
atenció a la forma, sinó a la intenció.
-Prioritat
a l’activitat de l’alumnat.
-Constant
presència del joc.
A banda de les nomenades per les nostres
companyes nosaltres havem trobat algunes altres més,aquestes són:
-Creació
a l’escola d’un context suficient d’ús.
-Realització
d’activitats rellevants i significatives.
-Manteniment
de la llengua d’instrucció (sols es fa servir la L2 o la LE).
-Desenvolupament
d’estratègies cognitives.
-Desenvolupament
de la competència social.
-Abastiment
continuat de conversació instructiva i activitats de producció conjunta.
-Atenció
continuada a aprendre a aprendre.
-Creació
d’un ambient de classe relaxat i segur.
-Ús
de varietat de gèneres, codis i tecnologies per a aprendre.
-Unió
de continguts lingüístics i continguts temàtics.
-Avaluació
del resultat i el procés.
Si volguereu obtindre més informació sobre TIL
i TILC us recomanem aquestes pàgines:
Components del TIL
El tractament de llengües: TIL i TILC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada