Aquest
documental ens mostra un grup de xiquets i xiquetes que estan cursant quart de
primària a una escola del Japó.
Primerament ens
agradaria destacar el paper del mestre en aquest documental, ja que ha sigut
molt important, doncs feia de guia en tot moment, fent possible que l’alumnat expressara
els seus sentiments. Podem dir que l’objectiu d’aquest mestre és que els seus
alumnes siguen capaços d’entendre el significat de la vida i la mort, com a
primer pas per a poder expressar tots els seus sentiments i anècdotes més
íntimes.
Aquests temes,
al ser poc tractats a les aules de primària, el professor els diu que escriguen
cartes a la seua llibreta on poder expressar tots els seus sentiments
lliurement i, així poder explicar-los millor a la resta de la classe.
També ens han
marcat molt les paraules que el mestre va dir als alumnes el primer dia de
classe: “Venim a l’escola per ser feliços i per aprendre. Només tenim una vida
i l’hem d’aprofitar-la al màxim”. Després de dir aquesta frase, amb el pas del
tems el professor aconsegueix establir amb el grup- classe una relació entre
iguals que afavoreix l’aprenentatge col·laboratiu, on cada xiquet o xiqueta pas
a pas van descobrint els seus punts forts i els dels seus companys/es. D’aquesta
manera al llarg del documental observem com es creen uns lligams molt forts
entre ells i elles.
Alguns exemples
d’aprenentatge cooperatiu i dels lligams o vincles que van crear els xiquets i
les xiquetes entre ells/es van ser: unes cartes que els xiquets i les xiquetes
van escriure a un company de la seua classe per donar-li ànims ja que havia
faltat son pare i una altra carta més gran escrita en la sorra del pati per a que
el pare del xiquet la poguera llegir des del cel.
Un altre exemple
podria ser l’incident d’un company seu amb el rai; el que va succeir es que la
classe per equips va construir durant una setmana un rai, el dia en el que van
a comprovar els resultats de la seua feina, un company d’un equip va ser
castigat a no provar el rai per haver parlat a classe. Alguns companys i
companyes del seu equip el van defensar, i van fer canviar d’opinió al mestre
sobre el càstig. Ací hem pogut adonar-nos que el mestre tenia raó tal com deia
en una de les seues frases: “Si una persona no és feliç, no ho serà ningú”, ja
que els xiquets/es no eren feliços si un dels seus companys no provava el rai,
fins i tot, estaven disposats a no provar-lo sense ell.
En tot el
documental ens hem adonat de la importància del mestre, de cóm educa, de cóm
ensenya al seu alumnat i hem pogut aprendre moltes coses d’ell. Per exemple la
importància que li dona al treball dels sentiments i les emocions per fomentar
els lligams d’intre del grup- classe; la llibertat d’experimentació, tal com
passà amb el rai, on el professora els donà llibertat per pensar com ho havien
de fer, els materials que anaven a utilitzar o les eines que volien emprar.
Per a concloure
podríem dir que ens agradaria ser un poc com aquest mestre, saber escoltar els
raonaments dels xiquets/es, no tancar-nos en banda, ni ser autoritaris, en
definitiva volem tindre la ment oberta al canvi, a la reflexió, al diàleg, no
hem de callar a l’alumnat doncs estarem frenant el seu desenvolupament i també
estarem perdent-nos tot el que els/les estudiants ens poden ensenyar. Tal com
va passar amb el xiquet del rai, els xiquets/es
mitjançant els seus raonaments el
docent va acceptar que el seu alumnat li havia donat una gran lliçó de
companyerisme.
Finalment dir que considerem que aquest tipus d’activitats ens ajuden a descobrir pràctiques, mestres, que son un bon exemple a seguir, en aquest cas, el professor del documental és un gran exemple de com ser un bon mestre/a que escolta, estima i no frena al seu alumnat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada